Musiklistan

 

Vilken tjänst använder du för att lyssna på musik?
Spotify! eller youtube om det räknas. Och Soundcloud ibland.

Har inte ens spotify premium, men tycker att det funkar bra ändå. Gillar Discover weekly och alla tips om ny musik och att göra tusen spellistor.

Hur hittar du ny musik?
Spotifys Discover weekly, annars tips av vänner, både på internet och irl. Och tevekanalen VH1 classic, filmer och böcker. Fått massa tips genom att lära mig om olika genrer i skolan också.

Vad gillar du mest med musik?
Oj, vet inte om det går att beskriva. Jag tror att det är att musik kan beskriva exakt hur man känner sig och få en att inte känna sig så ensam om något känns jobbigt. Ibland behöver man den där smärtan i hjärtat som man kan känna när en låt verkligen träffar en. Låtar förändrar liv osv. 

Vad gillar du minst?
Typ att det är många som inte tar vara på allt som musiken ger oss?? eh ok det lät lite oklart. Men ungefär att det finns folk som lyssnar på en genre bara. Det känns ju som att man inte lever ut sitt liv till fullo då.

Har du någon guilty preasure?
Nej jag tror inte det?? är ganska öppen med att jag må vara indiedrottning, men gillar också Justin Timberlake väldigt mycket. 

Vad är viktigast för dig – melodi eller text?
Vill inte välja, men tycker nog att texten är viktigast. Fast instrumentala låtar kan också beröra mig väldigt mycket, så tycker nog att det är ungefär lika.

Vilken låt är mest nostalgisk för dig?
Vet inte riktigt, tror att jag kommer se tillbaka och bli väldigt nostalgisk och tänka på min gymnasietid när jag hör typ Stayin Alive och Sweet home chicago... men I don't know.

Har du någon favoritartist?
Har flera. Annika Norlin, Tove Styrke, Jakob Hellman, Lykke Li, Hanna Järver, Little Jinder, tror även att jag kan lägga till Keaton Henson på listan nu.

Din senaste musikaliska upptäckt?
Keaton Henson, alltså jag har lyssnat på honom lite smått ganska länge nu, sedan min vän Ebbzz tipsade om honom. Men nu har jag blivit helt fast. Är lite kär i honom tror jag... otroliga texter och ett fantastiskt sätt att sjunga och kompa och ja... är fast. Tycker att det är så fint att han känns så skör och ärlig.

Vad lyssande du på för musik när du gick i…

  • Mellanstadiet?
    Oj, kommer inte riktigt ihåg. Säkert bara pop som gick på radion. Hade inte så mycket egen musiksmak då. Men tror jag gick i sexan när jag började gilla Tove Styrke.
  • Högstadiet?
    I början av högstadiet såg jag upp till Robyn jättemycket (gör fortfarande) och var på väg mot indie lite smått och sågade komersiell musik som den lilla gulliga prettoungen jag var (gulli <3). Sedan kände jag väl att jag ville tillhöra någon form av alternativ grupp typ?? så började lyssna på koreansk musik och lite japansk. Dock fin del av mitt liv ändå. I nian började jag lyssna jättemycket på musik från 80-talet och blev helt kär i Jakob Hellmans musik.
  • Gymnasiet?
    Lämnade den koreanska och japanska musiken helt och började lyssna på svensk pop/indie. Lyssnade jättemycket på Håkan Hellström i ettan. Fortsatte också att lyssna på Jakob Hellman under alla de tre åren. Hittade Säkert! och grottade ner mig i musik om olycklig kärlek. Lämnade ganska mycket av gitarrindie (eller snarare, lämnade mest Håkan Hellström...) och gick vidare till lite mer elektronisk pop och alternativ pop. Little Jinder och Lykke Li t.ex. Gick alltså tillbaka mycket till den typ av musik jag gillade i början av högstadiet. Annars har jag lyssnat mycket på soul, the smiths, visor, alternativ rock, jazz, progg, punk... ja... om man går estet musik blir det ju lite så.

Vad lyssnar du på för musik idag?
Keaton Henson. Typ varje dag, dygnet runt. Obsessed.

..och vad kan du absolut inte lyssna på?
Har svårt för riktigt skränig metal typ... alltså när det bara låter som att allt kaosar. Och så har jag svårt för mycket house också, även om det finns mycket bra också.


Om du bara fick lyssna på en låt för resten av ditt liv, vilken skulle det vara?
Köttet är svagt, av Säkert!. Tror faktiskt aldrig att jag kan tröttna på den.

 

Lista lånad av http://smdlnd.com/ .

Kommentarer:

1 linnea:

skriven

hm, en fråga, gillar du kent?

Svar: Ja, tycker att de är ganska bra. Dock lyssnar jag mest på de mest kända låtarna, så jag är inte jätteinsatt. Favvolåten är nog "godhet" tillsammans med Beatrice Eli, den är liksom både bra och lite obehaglig haha.
None None

Kommentera här: